De genealogie van de Friese familie Norder is het onderwerp van deze website. U vindt hier hyperlinks naar de foto’s van de familie Norder en wetenswaardigheden over hun stamboom in aanvulling op het in 2011 verschenen boek. Sinds 2002 houd ik mij bezig met stamboomonderzoek naar de families Poortstra, Stellingwerf, Norder, Van Dijk, La Fleur, De Vries en Van Sluis.

De Amerikaanse tak deel twee

Ook al had ik al heel wat gegevens via de website Familysearch gevonden: de gegevens over de Amerikaanse tak waren nog lang niet compleet. Net als in Nederland wordt de privacy van levende personen goed beschermd en krijg je daarom die gegevens niet gemakkelijk te pakken. Via een Amerikaanse nieuwsgroep is het me gelukt om contact te leggen met de Norders in de Verenigde Staten die tot onze familie behoren. Ik had al langer begrepen dat zij wel belangstelling hebben voor familiegeschiedenis. Het blijkt dat er in Amerika zelfs al een boek verschenen is over de Norders die afstammen van Johannes (John) Norder en Aukje (Agnes) Hiemstra. De gegevens zijn verzameld en gepubliceerd door John en Sue Norder. Van hen ontving ik een foto van de familie Norder die waarschijnlijk in april 1903 genomen is. In mei 1903 emigreerden de 16 jarige zoon Rein en de 23 jarige zoon Klaas. Jelle was toen al vijf jaar in Amerika. Waarschijnlijk is de emigratie van nog twee zonen de aanleiding geweest om deze foto te laten nemen.
 
Achter Rein, 
Johannes Norder, Klaas, 
midden Peter, Aukje Hiemstra, Anne en 
voor Wytse en Maartje (april 1903 in Sexbierum)